3.3.2022

Lapuan reserviläiset sai 60-vuotisjuhlavuotenaan oman tunnuksen

Jo muutaman vuoden ajan Lapuan reserviläisten hallituksessa on puhuttu oman logon hankkimisesta. Vuosien aikana muutamia luonnoksiakin on piirretty, mutta asia ei ole edennyt sen pidemmälle. Viime vuoden lopulla yhdistyksen puheenjohtaja hahmotteli logon, joka yhdisti Reserviläisliiton ristisymbolin ja Lapuan vaakunassa olevan karhu-nuijamies -aiheen.

Lapuan reserviläisten uusi tunnus muodostuu Reserviläisliiton logon mustasta valkoreunaisesta yrjönrististä, jonka keskellä on ns. miehistökokardi. Kokardin päällä on Lapuan perinteinen vaakuna-aihe: musta, kävelevä, punavaruksinen karhu, jolla ratsastaa siniseen vyötettyyn mekkoon, housuihin ja paulakenkiin pukeutunut mies, pidellen oikeassa kädessään iskuun kohotettua mustaa nuijaa. Vaakuna-aihe esiintyy jo 1700-luvulla Lapuan pitäjän sinetissä.

Tunnuksesta hankittiin Reserviläisliiton kautta heraldinen lausunto ja Lapuan kaupungilta suostumus vaakuna-aiheen käyttöön.